måndag 2 februari 2009

Äventyr med dubbelnål



Köpte en dubbelnål häromdagen. Testprojekt blev en t-shirt. Trycket är även det ett test. Hittade en idé på Cut out and keep som jag ville testa - tryck med ett kassettband som stämpel. Jag gjorde det ganska slarvigt så penseldragen syns tydligt, men misstänker att det blir jämnare om man svampar på färgen.

Men åter till dubbelnålen. Det ville sig inte riktigt. Övertråden trasslade och gick av flera gånger. Minskade trådspänningen på både under- och övertråd. Tillslut var övertråden på "1" och då lyckades jag sy klart. Andra knep jag tog till var att försöka dra båda övertrådarna åt varsitt håll samtidigt som jag sydde, men det gjorde att det gick väldigt långsamt. Finns det några bättre knep? Eller kan problemet varit att den ena tråden var polyester och den andra bomull?



T-shirten är som synes gigantisk (fungerar möjligen som tunika med ett litet skärp) och får sparas till i sommar...

2 kommentarer:

Bobo/Rumba de kransen sa...

Superfin som klänning ju!

Näsflöjten sa...

ja förmodligen kommer hon att bli den saltaste bönan i stan om morsan skall fortsätta att utvecklas i denna takt - mycket snyggt!