tisdag 23 mars 2010

Lycka i en vadderad påse



I fredags skickade jag iväg ett paket knappar till Elin med bloggen Med nål och tråd. Igår kom mitt paket - en vadderad påse med de snyggaste broderade knappar jag nånsin sett. Paketet innehöll dessutom metallknappar, tryckknappar, blixlås och lite pepprig chokladsushi som jag ska spara till påskhelgen då alla sockerägg gör salta bönor illamående.







Starka färger med djärva stygn. Blomexplosioner och virvelvindar! Jag är grymt nöjd med mina nya knappar och har ägnat frukosten åt att närstudera stygnen. Bytet arrangerades av Mönsterarkivet i samarbete med Feeling Stitchy och gav verkligen blodad tand. Har inte broderat alls innan, men det var superkul. Nu ska jag bli en mästerbrodös precis som Elin. Mer om bytet här.



Mitt paket till Elin hade tema vår, men min vårvodoo lyckades illa. Igår kom snön tilbaka. Men det kanske ser bättre ut i Skåne. Här skriver Elin om mina knappar.

Slutligen lite knappbonus. Tack vare serien "Ordentliga Olle och slarviga Stina" av Lilian Edvall, Sonja Hulth och Anna-Clara Tidholm som gick i Kamratposten när jag var liten vet jag precis hur man syr i en knapp. Varsågod ett utdrag:



(hoppas bilden kan gälla som citat...)

13 kommentarer:

Anonym sa...

Oj så fina! Tror inte jag har tålamod med det själv men gud så fräsigt det ser ut!

Anonym sa...

Wow, vad snyggt! Att få ett paket i brevlådan är alltid roligt.

Simsalabim sa...

:-) Min syslöjdsfröken måste ha läst om Olle i Kamratposten, för precis så där fick vi lära oss. MEN med tillägget att man skulle lägga en tändsticka under knappen för att få tillräckligt med utrymme och tråd att vira kring. Men det har jag aldrig gjort själv därefter...

Jennie sa...

Jösses så fina knappar - både de du fick och de du gjort själv!!

Bobo/Rumba de kransen sa...

Finfina! Berätta för oss hur du ska använda dem.

Anonym sa...

Brodete knapper var nytt for meg- så nydelige!

rino sa...

fina - allihop. Men de röda rosorna (?) är nog favoriten för mig:-)

Busungen Hanna & hennes familj sa...

Jag är grymt imponerad av alla knapparna! Vilket jobb!
Men hör o häpna - jag har i allafall klippt till tre väskor, nu ska dom bara sys oxå = )
Men det är ju ett steg i rätt riktning att skapa nåt!
Kram!

Janette Millbom sa...

vilka knappar! och vilken fin inpackning! =)

Emilia sa...

Vilka härliga knappar - låter som ett roligt byte!

IA Nyckelpiga sa...

áh, áh och áh vad fina báde dom du fátt och dom du gjort!!

Strumpetossa sa...

Helt underbara!!

Anna Kj sa...

Så fina knapparna blev, kul att se allas alster. Och diggar serien!