torsdag 28 oktober 2010

Bonden och kråkan



Det började med att jag skulle göra vantar och halsduk till mig själv i höstutmaningen, men hade så mycket garn att jag kunde ekipera hela familjen.


Halsduk till mamma.



Halsduk till pappa (lite längre och smalare än den andra).



Lillebror har redan en halsduk, men är ofta snuvig så han kan behöva ett muschigt ombyte.



"Grytvantar?" undrar alla som sett dem, men nej, de är mina. Jag gillar när de är ulliga och bulliga. Färgen var dock ett felval ("mullvad" låter ju så trevligt...).



Vantar till lillebror. Han vägrar dock både vantar och mössa för tillfället. Halsduk och benvärmare accepteras. Helst i kombination med t-shirt, blöja och sockiplast. Han ser ut som Leroy Johnson.



Vantar till storasyster. De går däremot bra.



Dessutom har vi fått presenter: Ett par sockor åt lillebror från Skaparstigen och...











..en mössa (till mig) från Rumba de kransen.

Mönster till de grejer jag virkat ur "Väldigt virkat". Vant- och halsduksmönstren är enkla att göra om till annan storlek.

7 kommentarer:

á Yeliqa sa...

Oj vad du har varit flitig :) Själv har jag just börjat sticka sockar till barnen. Perfekt när man är trött på kvällarna och lätt hamnar i soffan :)

Mia sa...

Oj så mycket du har virkat och stickat. Undrar om de har boken på biblioteket jag blev väldigt sugen på att virka vantar när jag såg dina fina.

Pyssellycka sa...

Vilken produktivitet! Rullar nedför sidan och det tar liksom inte slut ;-). Jättefint alltihopa!

Emilia sa...

Så mycket fint virkat & snyggt höstutmanat!

Skaparstigen sa...

Så bra att alla är rustade för vintern!
Du vann tredje pris i min utlottning. Vad återstår att se när Alla kan sy har valt. Tack för att du var med!

h/saltaste bönan sa...

@mia - "väldigt virkat" (av erica laurell)finns säkerligen på bibblan. kan också rekommendera "Virkskolan" av Jan Eaton (125:- på adlibris). där finns bra beskrivning på hur man tänker när man virkar vantar och massvis med annat matnyttigt. en riktig bibel för den som vill lära sig mer om virkning.

Skaparstigen sa...

Nu har hon valt, det blir tofflorna kvar till dig. De kommer förhoppningsvis på måndag. Vi hörs!