söndag 24 oktober 2010

Höstutmanar



Kan bocka av ytterligare en blus på min digra to-do-lista. Även den här är hämtad ur en japansk mönsterbok. Hade en riktigt bad camera day idag och som ni ser inget fönsterputs till spegeln.


Grönt tyg med blommor från Stoff och stil. Tror jag var snål med sömsmånen för tyget räckte inte till så att jag kunde rynka ärmarna vid axlarna som i originalmönstret.


Den här blusen är lite mer arbetad än den förra jag gjorde. Gillar detaljer som att insidan av kragen sys fast för hand.



Originalblusen och omslaget till mönsterboken som har japansk titel och "happy homemade vol.3" som underrubrik. Här syns vecket i halslinningen - ytterligare en fin detalj - bättre än på mina bilder.

9 kommentarer:

Benglan sa...

Jättefin! Jag måste också sy till mig själv. Barnens garderober är proppfulla och min ekande tom...

rino sa...

snyggt:-) gjorde inget att det inte var rynkat tycker jag
Kan du rekommendera boken?

Åsa Tidqvist sa...

snygg snygg snygg!

Unknown sa...

Läcker! Har en japansk mönsterbok, men vet inte om det är samma.

h/saltaste bönan sa...

Tack för snälla kommentarer! @rino: Jo, jag gillar den. Det är fem basmönster som kan varieras i olika klänningar, tunikor och blusar. Modellerna är dock mer utställda än kroppsnära om man är ute efter något mer figursytt. "Sewing tunic and blouse by patterns of one-piece" är den intrikata engelska titeln (http://www.yesasia.com/global/sewing-tunic-and-blouse-by-patterns-of-one-piece-with-paper-pattern/1020294929-0-0-0-en/info.html). Jag har bara sytt den här är så länge, men bildbeskrivningarna ser begripliga ut även på de övriga.

Singh sa...

Jättefin, både tyg och modell! Synd att min figur inte gör sig så bra i den typen av modeller...

Anonym sa...

Tjusigt. Japanska mönster är så klädsamma och stiliga.

Aina sa...

hej! vart har du köp din japanska mönsterbok ?? Super fin!

h/saltaste bönan sa...

@aina - har köpt dem från yes asia.com. handlar man för över 50 dollar är det fri frakt och ofta får man rabattkoder om man prenumererar på nyhetsbrev eller "likar" dem på facebook. passa på när dollarn är låg så blir det inte så fasligt dyrt.