lördag 3 januari 2009

Gubbigt


Den här bilden ljuger. Såhär glad är aldrig bönan när hon ligger i sin egen säng. Men hon är onekligen nöjd med nya pyamasen. Förebilden är min farfars flanellpyamasar. Byxan är Irisbyxan, men med mer vidd i benen eftersom tyget inte är stretchigt. Pyamasjackan är samma som puffärmsblusen, men med längre ärm, krage och broderat namn på vänster bröst. Tyg och mudd från Dollys tyger. Knapparna är ditsydda för hand - många, många stygn. Att de är tuggsäkra upptäckte jag när jag skulle sprätta loss en som satt snett - de sitter som berget.



Broderiet är sytt på fri hand, men skulle i efterhand rekommendera att rita upp det innan. Fick sprätta några gånger eftersom jag svävade ut och bokstäverna blev för stora. Ursprungsplanen var snodd i midjan, men det blev en mudd istället - mjukare och varmare för magen. Pyamasen var jätteskoj att sy. Blev dessutom vän med strykjärnet när jag sydde kragen (som en tub som jag vrängde och pressade) - ska inte slarva med pressningen i fortsättningen...

5 kommentarer:

Bobo/Rumba de kransen sa...

Verkligen väldigt fin. Ångrar att inte jag också köpte av det tyget. Kanske härmar dig en annan gång...

Bobo/Rumba de kransen sa...

Visste inte att du var en sån hejare på att brodera. men du, hur ser kragen ut? Det är jag nyfiken på.

Busungen Hanna & hennes familj sa...

Ljug eller inte - ofantligt söt är hon i allafall!
kram från Ragnarssonarna

h/saltaste bönan sa...

Kragen är sydd som en kragformad "tub" som jag pressade och vrängde. Eftersom hon inte har mycket till hals är det bara en krage som jag sytt direkt på ringningen. Sydde dessutom ner den så den inte kan ställa sig upp. Man kan säga att det är som en kina-krage fast nervikt och fastsydd om du fattar hur jag menar...

Bobo/Rumba de kransen sa...

Jag fattar, men du måste nog visa ändå sen...