tisdag 17 februari 2009

Inspirerande om återvinning



Mammas gamla Huskvarna vägrar sy något annat än en märklig trikåsöm och tygmataren på min Ikeamaskin strejkar så i väntan på att maskinen ska komma tillbaka från service eller att jag ska lyckas ta mig till Ikea blir det inte så mycket gjort.

Som tur är har jag fyndat två skojjiga böcker på Tradera och Bokbörsen. Att "Tjäna på att sy" saknade mönsterark upptäckte jag inte förrän den kom hem i brevlådan, men när jag hälsade på min kompis D i Uppsala i förra veckan snubblade jag över ett kuvert med texten "Mönster till boken 'Tjäna på att sy' 5 kronor" på en loppis på Rackarberget. Ibland har man osannolik tur! Fast det är inte för mönsterarken man vill ha de här böckerna. Det är för de fantastiska idéerna.

Bäst är "Spara-ta-till-vara". Här är återvinning ställd till sin spets. Inget är för sunkigt för att tas till vara och till alla idéer följer en liten skiss med hur man bäst lägger ut mönsterdelarna på plagget som ska återvinnas. Några smakprov:



Pappas gamla långkalsonger blir en flickblus. Cigaretthål på duken? Klipp bort och sy en klänning. Eller "Linje Lusta" - pyamasen som är gjord av två gamla brynjor.



Och så finns det riktigt söta plagg - som den lilla skinnkappan ovan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul att du tittade in hos mig! Aha, så det är du som fick den där tröjan alltså=) Ser att du skapar en hel del själv, kul! Den där boken har jag också, gillar den och särskilt bilderna=)