fredag 24 april 2009

Utmanad

Bobo har skickat vidare Retro Elephants utmaning till mig. Har fått massa värdefulla tips hos olika sybloggare som antagit utmaningen de senaste veckorna och vet inte om jag kan tillföra så mycket. Men en utmaning måste ju antas. Utmaningen består helt kort i att:

1) Tipsa om en bra pryl (sömnadstillbehör).
2) Ge ett praktiskt tips när det gäller sömnad.

1) Min favoritpryl är mammas gamla sporre. Använder man gamla Stilmönster där det är utritat både sömsmån och var sömmen ska sys är det ett fantastiskt hjälpmedel. Dessutom blir det så vackra tygstycken. Jag har klippt ut ett par byxor i mörkgrått gubbtyg som är så fina med vita markeringar att jag ständigt skjuter upp syendet.

2) Är nybörjare (valde träslöjd på högstadiet) så mitt/mina praktiska tips vänder sig till andra nybörjare.
a: Nätverka! Prata om ditt syintresse och plötsligt dyker expertis upp överallt. Mamma gräver fram kläder hon och hennes bästa kompis sydde till mig när jag var liten, bönans gudmor är en syguru, mormor hittar gamla 40- och 50-talsmönster, bönans faster visar sig sitta på en guldgruva gamla mönster, och min kompis P som med aldrig sinande tålamod försöker lära mig virka mormorsrutor har en syster som hjälper mig med de syproblem jag brottas med.
b: Många säger att man inte ska vara rädd för att klippa i fina tyger, men jag säger tvärtom. Testa och gör en prototyp först. Ladda med stuvar och utvinn tyg ur gamla kläder innan du klipper i de fina tygerna. Det spar både sprättande och ångest.

Eftersom jag är så sen på att svara har jag inte lyckats hitta någon outmanad sybloggare. Skickar därför stafettpinnen vidare till fyra personer som får skriva sina tips i kommentarfältet nedan.
- Mamma
- Gudmodern
- P
- Bönans faster

6 kommentarer:

Bobo/Rumba de kransen sa...

:)

OttoPippi sa...

Tack för tipsen!!!

Martina sa...

Bra jobbat!

Mamma sa...

1) Sprättaren är en fantastiskt användbar pryl, även när man inte syr. 2) Mitt sytips är att "muddar" i olika former, köpta eller hemstickade, förenklar arbetet med kragar, linningar, jackärmar och byxben

P sa...

1. Bra pryl för sömnad – väger nog ganska så jämnt mellan en riktig sysax och sprättaren. Jag syr ju inte så ofta men dessa två prylar använder jag ändå flitigt. En bra sax är guld värd, det vet alla som försökt klippa i tyg med en papperssax.
2. Mitt bästa sömnadstips är egentligen inte mitt utan min syrras. Pressa! Inga genvägar när man syr brukar hon säga. Om man pressar alla sömmar blir resultatet så mycket bättre. Och det kan jag bara instämma i trots att det är ganska tråkigt att plocka fram strykjärn och strykbord varje gång man ska sy.

Bobo/Rumba de kransen sa...

Nu kan du stryka utmaningen i "Pipen"...