söndag 5 april 2009

Ringrostig



Har inte orkat ta mig för någonting den här veckan, men så åkte jag på syfestivalen i Kista med Rumba och fick sylusten tillbaka. Vi hade hoppats fynda massa skojjiga tyger, men det var dåligt med det. Vi gjorde dock det bästa av situationen och provade massa overlockmaskiner. Det blev ingen köpt den här gången, men kanske nästa... I morse blev det en klänning i singoallamodell. Tyget är design Liselotte Watkins för H&M:s Home-kollektion. Mönstret är eget, men när jag sydde ihop den utgick jag från hur Just Tutes gör sin peasant blouse. Tycker det är svårt med halskanalen. Nu hade jag ingen infodring (för att slippa söm i halslinningen) utan vek tyget direkt. Det funkar ju eftersom det ändå ska rynkas, men egentligen är undertyget mer än det man viker ner. Hur ska man göra egentligen???

7 kommentarer:

Bobo/Rumba de kransen sa...

Tyget är coolt men trodde det skulle bli en vuxenklänning? Passar så klart även till Bönan. Kan tyvärr inte svara på frågan. Du är bättre än jag på sånt.

Botilda sa...

Oj, nu måste jag nästan sy en bara för att komma ihåg hur jag gör... Jag känner inte alls igen problemet med halsringningen. Blusen blev hur som helst jättefin!

OttoPippi sa...

Hej!! Så snygg!!! Fattar inte heller riktigt ditt problem... Själv har jag alltid sytt på ett band och gjort en resårkanal av den vid singoallamodeller.

h/saltaste bönan sa...

Hmm, vet inte hur jag ska förklara hur jag menar. Men om man kollar på "Step 4: Add elastic" på Just Tutes-bloggen (http://indietutes.blogspot.com/2007/07/peasant-blouse.html) så har hon bara vikt, pressat och sedan sytt en rak kanal. När jag gör blir det inte en rak kanal när jag viker, men kanske är att jag gjort mönstret med en halsringning istället för helt rakt. Fast kikar jag på Vegbees mönster (step 2) ser det också ut att ha halsringning (kanske tyget är elastiskt?). Men hur som helst så var tipset att sy på ett band och göra en resårkanal av den toppen! Har köpt en kantbandsmakare så nu kan jag ju äntligen få användning av den.

SiriR sa...

Har akkurat oppdaget bloggen din og alt det fine du lager! Legger deg i blogglisten min om det er ok??

Daling sa...

Snyggt! Roligt tyg hon gjort, Watkins, har bara sett nån kudde nånstans, kan man alltså köpa tyg på meter?

h/saltaste bönan sa...

Nej, inte på meter tyvärr. De har ett "set" som är ett tyg på 180x280cm som ligger i en tygkasse. Tror egentligen det är tänkt som en gardin för det är uppsytt i kanterna. Tyget är lite styvt, men eftersom det är bomull tror jag det blir mjukt när man tvättar det.