tisdag 3 november 2009

I exil

Sitter i en lånad etta i Solna utan internetuppkoppling och väntar ut stambytet som ska vara klart till jul. Sitter mest i soffan, virkar och gnäller om min onda rygg, men idag lyckades jag iallafall vagga till biblioteket för att blogga om bönans nyvirkade mössa. Bara för att upptäcka att jag glömt usb-minnet med bilden hemma...

Men för att jag inte ska ha tagit mig hit i onödan en fråga till alla er med overlockmaskiner. Jag har börjat testa min, men får inte till svängda/rundade partier (t.ex. grenen på ett par byxor). Kniven hugger av innan sömmen kommer och det blir hackmärken och inte alls snygg söm. Har försökt tänka att jag ska svänga efter kniven, men tycker inte det heller blir riktigt bra. Någon som förstår hur jag menar och vet vad jag gör fel?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jo visst förstår jag problemet.. Försök att böja kurvan så den blir så rak som möjligt när du syr (om du förstår...). Annars gäller det tyvärr bara att öva, öva och öva. I början när jag sydde med overlock blev grenarna helt fula men nu är dom riktigt snygga ;) Och jag kan inte säga hur jag gör....

Mia sa...

Jag håller med ikketikketheo gör svängen så rak som möjligt när du syr ihop bak och framstycke. När jag syr första grensömmarna tycker jag att det är lättast att börja där det är rakast och avsluta i svängen. Öva på att bara sy kurvor på några provlappar.