söndag 25 april 2010

Jackigt värre



Idag sydde jag klart mina tre jack-ufon. Coolast blev en manchesterjacka av tyget från en jacka jag fått av bönans gudmor. Mönstret är ett gammalt 70-talsmönster som jag fått låna av bönans faster. Jag har haft den hängande i över ett år eftersom det var så svårt att få till kragen, men så såg jag att en annan bloggare (tror det var Little Perky, men nu kan jag inte hitta inlägget) hade gjort samma jacka och också haft problem med kragen så jag stickade ner den med ett kantband istället.



Tyvärr är den i minsta laget, men tror den kommer bli fantastisk på lillebror i höst.




Jacka nr två är efter ett mönster jag fått av Rumba. Hon gjorde en likadan till Iris i höstas. Fick inte med fodret på bilden, men det är ett vitt flanelltyg med blå blommor som jag fått av bönans faster. Måste öva mer på kragar!



Sist ut saltaste outfiten. Bönans pappa tycker att saltaste bönan låter som en bedagad liten tant som röker och åker Finlandsfärja. Jag blev lite förtjust i den där tanten och gjorde en svart manchesterbolero med leopardfoder och kantband i satin till hennes ära. Sydd efter ett Ottobremönster i storlek 62, men det var gigantiskt så den har fått ligga till sig och inte fått hyskor förrän nu.



PS. I morrn ger vi Italien en ny chans. Hoppas askmolnet är på vår sida. Vi har förberett oss med sparris och caprese hela veckan. Bästa capresen gör man såhär:
Skiva solvarma (eller åtminstone inte kylskåpskalla) tomater och mozzarella. Lägg upp på en tallrik. Varva med färsk basilika och ringla olivolja över och toppa med balsamvinäger.

11 kommentarer:

Helena sa...

Snygga jackor allihop! Hoppas ni kommer iväg till Italien nu och att det där askmolnet inte sätter käppar i hjulen :)

handarbetaren sa...

galet fint!

Emilia sa...

Supersnygga jackor, riktigt läckert med manchester!

skapasaker sa...

Vad det ser roligt ut, jag minns alla projekt jag sydde till mina barn när de var små. Nu får jag sy till mig själv i stället. Och det är kanske inte alls så dumt.

Anonym sa...

Fiina manchesterjackan! Kragar är knepiga dom ja!

Bobo/Rumba de kransen sa...

Tjohoo!!! De är klara! And I like them. :)Nu kan vi ha matchande barn i parken i vår - efter Italien.

Simsalabim sa...

Saltaste bönan är supercool! Enormt snygga jackor!

Lina sa...

Hej!
Jag påbörjade att sy babykläder när jag gick i nian, men hann aldrig bli klar. Skulle väldigt gärna vilja börja sy nya. Jag tänkte mest fråga dig om du har/vet några bra mönster till babykläder med enkla beskrivningar? Jag skulle bli överlycklig om jag fick hjälp med detta. Skulle vara en perfekt sysselsättning, speciellt med gravida i släkten att överraska!
Om någon snäll själ har något mönster att skicka över mail, så vore det underbart snällt!
Lina-sand@hotmail.com
/Lina.

Beata sa...

Jättefina allihop!

Doris_Assar sa...

Wow vilka fina jackor!!

Och här har vi en till som är "tvål- och tvätta händerna" tokig :-D

Åsa Tidqvist sa...

snygga jackor! och så bra gjort att göra färdigt så många ufon!

och jag fnissar när jag läser om lasse åbergs morsa =)