tisdag 25 maj 2010

Nåldynefusk?



Här är mina nåldynor till nåldynebytet. Vet inte om det räknas som fusk att göra två. Den första är en armbandsnåldyna. Jag skulle själv behöva en sån när jag klipper till tyg och får sträcka mig efter nålarna hela tiden. Dessutom är de ganska bra om man vill ha nålar nära till hands, men samtidigt utom räckhåll för klåfingriga små händer.



Men så insåg jag att min byteskompis kanske inte nödvändigtvis hade samma behov så jag virkade en efter det här mönstret också. Nyckelpigan fick slinka med ändå eftersom jag hade broderat byteskompisens initial på den.



Såhär ser den ut på. Beskrivning finns här. Armbandet sydde jag som en tub, vrängde, pressade och sydde på kardborreband eftersom jag inte visste handledsmått. Min symaskin strejkar av kardborreband så sydde på dem för hand med stora korsstygn så det skulle bli fint från utsidan. Hoppas nu bara att det håller.

Jag fyllde mina dynor med vadd, men läste på någon blogg (minns inte vilken) att man kan fylla med ris som är skonsammare mot nålarna. Stämmer det och i såfall varför?



Såhär såg mitt paket ut sist jag såg det, men eftersom det inte gick ner i brevlådan och jag skulle med ett tåg fick mamma slänga ner sakerna i ett vadderat kuvert istället. Här kan man se hur det kom ut när det kom fram.

7 kommentarer:

Bobo/Rumba de kransen sa...

Jag gillar reggaedynan!

Anna Rydne sa...

Toppfina nåldynor! Tack för att du uppmärksammade mig på att bilderna i min tutorial var för små. Nu har jag lagt in en större bild på slutresultatet. Kika in senare så får du se! /Anna

Emilia sa...

Så söta - praktiskt med ett på armen!

Iwona Eriksson sa...

Fina nåldynor!

metamorphosis sa...

vilket lyxigt nåldynepaket med inte bara en utan två små nåldynor!

var har du fått tag på nålarna med hjärtan på förresten? De var ju supersöta!

h/saltaste bönan sa...

Metamorphosis - de är från Rice. Tror de finns här och var, men har för mig att jag köpte mina på Broarne (nätbutik). Har sett med blommor också. De är ganska kraftiga/grova så passar bäst som prydnad eller för grövre tyger.

Krumitott sa...

Fina! Jag fick förklarat för mig en gång att vadden är lite sträv och med tiden sliter på nålarna så de blir dåliga. Därför är ris bättre.