tisdag 26 maj 2009

Pippiklänning



När jag var liten var min största tillgång en Pippiskjorta, en rutig flanellskjorta som gjorde att jag - trots kortsnaggat hår - fick vara Pippi när vi lekte på dagis.



Den har inspirerat till den här klänningen, sydd av resterande tyg från gudmoderns gamla duk. Eftersom tyget är ganska tunt och "vävigt" sydde jag fast knapparna genom axelbanden. Istället blev det ett sprund med knapp i nacken så den lätt kan tas på och av.



Lila snedslå från Bibbis. Därifrån kommer också det gröna bandet som jag fick med i en fyndlåda. Att sy snedslå på så tunt tyg var ingen höjdare. Trots att jag var supernogrann med sicksackande och pressning trådade det sig och blev fult i de rundade kanterna. Syr jag en till i liknande material blir det nog en vändsydd.

5 kommentarer:

Bobo/Rumba de kransen sa...

Finaste Pippi-klänningen jag sett!

Retro Elephant sa...

Underbar pippi-klänning!

//Lina

SiriR sa...

Så søt hun er i Pippi kjolen sin:) Lekker.

od Andulky sa...

Underbar!!
Hoppas det är ok att jag lagt till dig i min blogglista :-)?

Ahlard sa...

oj så söt:) Gillar den