söndag 20 september 2009

Lapp vid lapp och massa sömmar



Äntligen fick jag tummen ur och lyckades tota ihop ett lapptäcke av mina tillklippta bitar. Det var skoj, men ganska tidsödande. Sicksackade varje lapp innan jag fogade ihop dem, men nu i efterhand är jag lite osäker på om det verkligen behövs. Det är ju inget slitage mot baksidan så det är ju inte så stor risk att de repar sig eller hur gör ni?



Sydde fast stoppningsvadden i framsidan och sydde på en baksida av ett mjukt gammalt flanelltyg som jag fått av bönans faster. Lät baksidetyget kanta framsidan också. Dels för att rama in täcket, men också för att fixera vadden ytterligare.

10 kommentarer:

SiriR sa...

Så fint det ble!
Ser også for meg at det er masse jobb med lappeteppe, så har ikke prøvd det enda!!

Helena sa...

Jättefint! Jag hade nog också sicksackat för säkerhetsskull. Det kanske repar upp sig annars i tvätten?

Bobo/Rumba de kransen sa...

Åh, vad fint! Jag hade också sicksackat. Men hur har du sytt fast vadden? Kan inte se att det är quiltat men det kanske det är?

Beata sa...

Vad fint det blev!

Emilia sa...

Jätte-fint!

Lallis/Helene sa...

Jättefint lapptäcke! Jag sydde ihop mina lappar med bara raksöm, tror det ska räcka. Va fint det blev min kanten runt om i samma tyg som baksidan, det ska jag nog prova om det blir några fler lapptäcken sydda här!

SiriR sa...

Gratulerer!
Du vant veskekonkurransen min:)

Fint om du sender meg en mail med ditt navn, adr og hvilken veske du ønsker deg, så skal jeg sende den til deg så fort som mulig:)

siri_ruud@hotmail.com

Busungen Hanna & hennes familj sa...

Oh - väska har du vunnit ser jag, vad kul!!
Jättefint lapptäcke, kul att tygerna kommer till användning = )
Dom lapptäcken jag har sytt har jag aldrig sicksackat då den sidan aldrig slits eller utsätts för slitage..ta till sömsmånen lite istället...
Kram från Lata Jennie

g u r o sa...

Hei! Så fint teppe! -og fint å få tips til hvordan jeg kan gjøre det neste gang..

Jeg har kikket litt på bloggen din i dag, og falt veldig for de firkanta små veskene du hadde sydd! Derfor fant jeg frem oppskriften du hadde linket til, og satte i gang på egen hånd. Resultatet kan du se på bloggen min. :) Der har jeg også lagt til en link til din blogg.

Ha en fin kveld!
Guro - eingulknapp.blogspot.com

od Andulky sa...

Jättefint! Vilket jobb, jag är nog tyvärr alldeles för lat.. Kanske om man slipper sicksacka inväntar spänt dina svar från erfarna lapptäckssömmerskor :-).