söndag 6 september 2009

Med lite hjälp av min mamma...



Har gått och sneglat på de virkade baljorna från Frosta design, men varit för snål för att slå till så jag blev superglad när jag fick ett kit av bönans gudmor i somras. Idag kom jag äntligen igång och med lite starthjälp från min mamma tog det bara någon timme att få den färdig. Det var jättekul att virka trikåtrasor och drev på så man såg resultat jättesnabbt. Så det nya framför-tv-pysslet blir att klippa sönder t-shirts och göra fler - och större - baljor.

13 kommentarer:

Bobo/Rumba de kransen sa...

Wow. jag vill också. Ser redan vad temat på nästa junta kommer att bli!

IA Nyckelpiga sa...

Funderade mycket pá vad man skulle anvánda för "garn".
TACK för tipset!!!

SiriR sa...

Wow, så kul!

Petronella sa...

Vilken fin! Och vilket roligt pyssel det verkar vara. Det här måste jag testa.
Jag har inte koll på hur man ska göra så tack för tipset om var man kan hitta ett startkit.

Mia sa...

Vad fin den är. Hur stor är den? Jag kämpar fortfarande med mina små virkningar, funderar på att gå en kurs.

Annica Sandh sa...

oj, jag är stenimponerad! Bara en timme? Kanske tom en stressad student skulle klara? Och sen var du värsta talangen i mellanstadiet ser jag! Where will this end?

h/saltaste bönan sa...

Inte "bara en timme", "någon timme" - typ två om man är effektiv.

Åsa Tidqvist sa...

åh vad fin den blev! jag har också funderat på att virka med trasor, får jag fråga vilken nål-strl du använde?
väldigt snyggt och visst är det mkt roligare när man ser resultat snabbt!

Busungen Hanna & hennes familj sa...

Supersnygg - har du nån beskrivning man kan få? Använder du typ bara trasor från sönderklippta t-shirts??

Alla kan sy sa...

Jättefin balja!

Såg på Frosta Designs hemsida att man kan köpa refillnystan. Hur mycket går det åt för en balja motsvarande den du virkat?

Hur stor virknål behöver man?

Kalunji040 sa...

Supersnygg. Vilket jobb, du ska verkligen vara mycket nöjd med dig själv med det resultatet.

Aleisa Ribalta sa...

åhhh, den var ju galen fint, jag älskar det!

h/saltaste bönan sa...

Hej alla, tack för så många snälla kommentarer, men har inte riktigt förtjänat det... Det var som sagt ett färdigt startkit med både remsor, virknål och beskrivning. Fast perfekt för nybörjarvirkaren. Jag blev verkligen sugen på att virka mera. Ska försöka svara på alla frågor. Hojta till om jag missar något. Min balja är cirka 15 cm hög (man kan virka på så det är bara att göra så hög man vill - det blir ganska stabilt). I kitet ingick två nystan, men det blev typ ett halvt kvar. Virknålen är nr 7 och remsorna cirka 3 cm breda. Tror refillnystana är ganska dyra så jag ska nog testa att klippa till mina egna av gamla t-shirts. Man kan ju göra massvis av olika saker - dörr- och badrumsmattor, fyrkantiga korgar, pennställ osv. Ska testa hemklippta remsor närmsta veckorna. Bloggar om det då!