måndag 28 september 2009

Softaste mysmöbeln



Bönan älskade sin blå fåtölj från Jysk. Jag stod däremot inte riktigt ut med teddybjörnsklädseln så i helgen blev den prickig.



Pösigt inbjudande med kantband och matchande kudde med bollfrans.



Snabbaste sättet är nog att ta bort originalfodret, sprätta isär och sy efter mönsterdelarna, men jag fick för mig att jag ville ha den lite pösigare och skulle dessutom ha kvar originalklädseln under som extra skydd. Ritade därför mönsterdelarna på tidningspapper, klippte ut och draperade allt över fåtöljen. Sedan sydde jag en del i taget. Det var kul, men tog onödigt lång tid.



För att få klädseln pösig gjorde jag en lucka undertill istället för att sy i blixlås. Botten i ett blommigt tyg som är fäst med tryckknappar på kantband som är fastsydda i innersömmen.

8 kommentarer:

Bobo/Rumba de kransen sa...

Ja vad fin! Fast jag fattar inte riktigt det med botten. Men det gör inget. Mina barn har ju en exakt likadan som nån gång ska byta klädsel, fast från Jysk.Jag tänkte nog göra på det andra sättet så kan vi dela erfarenheter sen. ;)

Fangoria sa...

Det blev jättefint! Vi har också en likadan, från Jysk, som jag länge funderat på att byta klädsel på...måste hitta nåt som passar och våga ta mig an projektet först bara! =)

SiriR sa...

Så fin den ble!
Og bra at vesken kom fram til deg:)

Åsa Tidqvist sa...

Vilken bra beskrivning du gjort! jag kommer alltid på i slutet att man kanske skulle ha plåtat under tiden... ang coverpron så betalade jag 5500 inkl moms och då fick jag med en extra pressarfot till värde 585 kr och 4 extra rullar tråd och nålar. lycka till i kista jag tyckte det var en väldigt bra mässa!

Beata sa...

Vad fin den blev!

Mia sa...

Fin den blev. Det ser ut som mitt prickiga men du har nog inte sytt den i plastat tyg gissar jag, det är praktiskt men inte så mysigt. Jag gillar också att klä om möbler man blir man blir alltid lika förvånad över hur fint slutresultatet är.

Emilia sa...

Så snyggt det blev - och vilken supersöt liten kudde!

IA Nyckelpiga sa...

vad kul du är med dina bollfransar.
ha det sá bra och njut av utflykten pá fredag.